

Autobus, vlak či motorka? To sú najpopulárnejšie dopravné prostriedky cestovateľov po Vietname. My sme vyskúšali všetky a musíme povedať, že každý z nich má niečo do seba. Majú svoje výhody aj nevýhody. V článku sa dozviete, ako prežiť šialenú vietnamskú premávku, kde si kúpiť lístok na vlak a ako sa cestuje nočným autobusom.
Doprava vo Vietname je čisté šialenstvo
V prvom rade vás musíme upozorniť, že premávka vo Vietname je úplne šialená. Na prvý pohľad tu vládne totálna anarchia. Časom však zistíte, že nejaké pravidlá to predsa len má. Od tých našich sú však na míle vzdialené.
Pravidlá vietnamskej premávky (nepísané a zistené z našich pozorovaní):
– chodec nemá skoro žiadne práva – to sme pochopili hneď, ako sme sa snažili prejsť prvýkrát na druhú stranu cesty. Premávka je nepretržitá a nikto nezastaví, aby vás pustil. Niekedy dokonca ani vtedy, ak ste na prechode a máte zelenú. Navyše, všade na chodníkoch parkujú motorky, takže aj tadiaľ sa chodí veľmi ťažko. Ako teda prejsť na druhú stranu bez ujmy? Musíte pomaličky prechádzať cez cestu, aj keď všade okolo vás budú svišťať motorky či autá. Oni vás obídu (ak vás uvidia 🙂 ). Odporúčame zdvihnúť ruku hore, aby ste boli lepšie viditeľní.
– dívajú sa len dopredu – ak motorkár vychádza z vedľajšej cesty, väčšinou si ani neskontroluje či niekomu nevbehne do cesty. Díva sa len dopredu, aby nikoho nezrazil. Zrejme tam platí pravidlo “každý sa pozerá pred seba a nikomu sa nič nestane”. Ak ste na motorke, musíte sledovať predovšetkým to, čo sa deje priamo pred vami a promptne reagovať.
– trúbenie musí byť – vietnamské cesty sú hlučné nielen vďaka miliónom motoriek, ale aj kvôli nepretržitému trúbeniu. Niektoré autobusy, ktorými sme cestovali, mali aj tri rôzne klaksóny a jeden z toho bol určite lodný. Snažili sme sa v tom nájsť nejaký systém, jednoznačnú odpoveď na otázku kedy, prečo a ako trúbiť sme však nenašli. Takže ak ste na ceste, môžete klaksón použiť ľubovoľne, najmä však ak chcete na seba upozorniť, niekoho predbehnúť, chcete, aby sa vám uhol a pod. Všimli sme si však, že väčšinou to neustále trúbenie aj tak nemalo veľký význam, lebo vám nikto neuhne, nikto vás nepustí a nikoho nezaujíma, čo chcete urobiť.
Cestovanie lokálnymi autobusmi
My sme autobusmi cestovali často. Využili sme ich nielen na kratšie vzdialenosti medzi blízkymi mestami, ale najmä na dlhé trasy. Do populárnych destinácií nimi často chodia nielen miestni, ale aj turisti. Sú lacné a cestovanie počas noci vám šetrí čas aj náklady na ubytovanie.
Ak sa pohybujete lokálnymi autobusmi na kratšie vzdialenosti, zistite si cenu lístka dopredu. Platí sa po nástupe do autobusu. Vždy je tam niekto, kto vyberá cestovné. Môže sa však stať, že na vás bude chcieť dotyčná osoba zarobiť a predať vám lístok za vyššiu cenu. Stáva sa to napríklad na trase Da Nang ↔ Hoi An.
Faktom je, že sa s nimi vyhádate len veľmi ťažko. Nebudú sa s vami vôbec baviť a argumentovať budú nejakým rukou napísaným papierikom. Snažte sa mať presnú sumu a tú im suverénne zaplatiť bez debaty. Povedzte, že ste tým autobusom už išli a viete aká je cena. Negarantujeme však, že to pomôže. Ak si chcete ušetriť nervy, tak im jednoducho zaplaťte, koľko pýtajú. V prepočte na eurá to nie je žiadna tragédia.
V nočnom autobuse sa (ne)vyspíte
Autobusom sa dá celkom pohodlne cestovať aj do vzdialených miest. Najmä počas noci sa využívajú ležadlové autobusy, ktoré sú obľúbené v mnohých krajinách juhovýchodnej Ázie. O ich bezpečnosti sa však dá oprávnene pochybovať.
Tieto autobusy premávajú do mnohých populárnych turistických destinácií a prevádzkuje ich viacero rôznych spoločností. My sme najčastejšie využívali spoločnosť Futa Bus. Lístky si môžete kúpiť priamo na ich internetovej stránke. Dopravu autobusom vám však ochotne vybaví aj väčšina hotelov či miestnych cestovných agentúr.
Spacie autobusy majú štandardne tri rady samostatných poschodových sedadiel, resp. ležadiel. Odporúčame vybrať si miesto v zadnej časti autobusu, nie však úplne vzadu. V poslednom rade sú totiž sedadlá spojené, a tak sa vám môže stať, že budete spať medzi cudzími ľuďmi. V prednej časti autobusu je dosť hlučno, najmä ak autobus prechádza cez mesto, šofér neváha trúbiť, ale aj telefonovať či nahlas rozprávať počas cesty. Vzadu teda budete mať pravdepodobne väčší kľud.
Sedadlá sú svojou dĺžkou stavané skôr na Aziatov, takže vysokí a väčší Európania môžu mať problém sa tam komfortne naskladať. Priamo v autobuse tiež nie je takmer žiaden úložný priestor, takže väčšie batohy si musíte dať do kufra, cennosti si však určite zoberte so sebou. Niektoré autobusy majú aj toalety. Počas dlhších ciest však bývajú zastávky na WC či jedlo. Príjemným prekvapením je wifi zdarma.
Autobusové stanice sa často nachádzajú mimo mesta. Mnohé spoločnosti vám však zabezpečia dopravu priamo do hotela alebo kdekoľvek v rámci mesta (do vzdialenosti 10 km) zadarmo. Keď vystúpite z autobusu, nastúpite do menšieho vanu a ten vás odvezie kam potrebujete.
Vlakom naprieč Vietnamom
Ak preferujete pohodlnejšiu a najmä bezpečnejšiu dopravu, zvoľte vlaky. Premávajú naprieč Vietnamom a môžete si vybrať komfort, aký vám vyhovuje. Vlaky sú drahšie ako autobusy a lístky si môžete kúpiť priamo na internetovej stránke vietnamských železníc alebo v hoteli či lokálnej cestovke za poplatok. Kúpite ich aj priamo na stanici, ale tesne pred odchodom môžu byť vypredané.
Vlaky sa označujú písmenami SE a za nimi je číslo, napr. SE1, SE2 atď. Čím je číslo menšie, tým by mal byť vlak lepší, novší, komfortnejší. Pri rezervácii si môžete vybrať rôzne triedy, od “hard seat”, kde sú len drevené lavice na sedenie a často tam nie je klimatizácia, až po “soft sleep”, čiže komfortné ležadlové kupé pre 4 osoby.
My sme sa vlakom viezli len na kratšiu vzdialenosť (cca 2 hodiny) a zvolili sme si práve triedu “hard seat”, ktorou cestujú najmä miestni. Bolo veľmi zaujímavé sledovať, ako vo vlaku fungujú a byť toho súčasťou. Na dlhšiu vzdialenosť by sme však zvolili pohodlnejšiu triedu.
Vlaky aj autobusy bývajú často preklimatizované, takže v nich je naozaj chladno. Odporúčame mať so sebou aj teplejšie oblečenie.
Motorka je dobrodružstvo
Cestovanie motorkou po Vietname je úžasné a príšerné zároveň. Motorka vám dá slobodu, ale môže vás v tej bezohľadnej premávke stáť aj kopu nervov. Veľa cestovateľov si ju zvolí ako hlavný dopravný prostriedok a precestujú na nej celý Vietnam. My sme sa na väčšie vzdialenosti prepravovali verejnou dopravou a motorku, resp. skúter sme si vždy požičali len na preskúmanie okolia každej destinácie.
Na čo si dať pozor pri požičaní a používaní motocykla?
- Niektoré požičovne vám skúter neprenajmú na celých 24 hodín, ale len od rána do večera.
- Nefunguje systém “full to full” tankovania, ale skôr “empty to empty”. Znamená to, že dostanete takmer prázdnu nádrž a môžete ju teda vrátiť tiež prázdnu. Dajte si preto pozor, aby ste zbytočne netankovali viac, ako je nutné.
- Vždy majte na hlave prilbu a so sebou medzinárodný vodičský preukaz. Nedajte policajtom zámienku, aby vás jednoducho pokutovali.
- V peňaženke majte malý obnos hotovosti. Ak vám policajt bude chcieť dať vysokú pokutu, ukážete mu, že so sebou viac peňazí nemáte.
- Do vašej povinnej výbavy by mal patriť aj pršiplášť, slnečné okuliare a maska na tvár, ktorá vás ochráni pred prachom a výfukovými plynmi.
- Pri dlhších cestách do odľahlejších oblastí si so sebou zoberte aj náhradnú fľašu s benzínom.
Pri cestovaní na skútri sme ocenili najmä pocit voľnosti, ktorý nám to dalo. Môžete ísť kam chcete a kedy chcete a užívať si pritom výhľady na krajinu. Ak však nepatríte k odvážlivcom, ktorí bez problémov sadnú na motorku a ešte k tomu v cudzej krajine, pomôcť vám môžu tzv. Easy Riders. Organizujú pre turistov výlety na motocykloch s miestnym sprievodcom. Tak si budete môcť užiť Vietnam na motorkách úplne bez starostí.
Máte aj vy svoje skúsenosti a zážitky s dopravou vo Vietname? Podeľte sa s nami o ne v komentároch pod článkom. Budeme radi za všetky dobré tipy. 🙂
Prečítajte si naše TOP rady: Ako ušetriť na doprave>>